De Liberteyt uitgeroepen tot 'Woon­zorg­cen­trum van het Jaar'

De jury had vooral lof voor de creatieve werking. De bewoners haalden dan ook al meermaals de krantenkoppen met originele initiatieven.

Bewoners van De Liberteyt op hun expo in het S.M.A.K

De Liberteyt in Wondelgem, een van de vijf woonzorgcentra van de Stad Gent, is gisteren uitgeroepen tot 'Woonzorgcentrum van het Jaar' tijdens de uitreiking van de Zorg Awards 2026. Het Medisch Sociaal Opvangcentrum in het Prinsenhof behaalde een tweede plaats in de categorie ‘Andere Zorginstellingen’.

De Zorg Awards zijn een initiatief van Zorg Magazine dat zorgorganisaties in België in de kijker zet. De awards worden toegekend in tien categorieën. Tijdens de uitreiking gisteren in Brussel werd De Liberteyt in Wondelgem uitgeroepen tot 'Woonzorgcentrum van het Jaar'. De jury had vooral lof voor de creatieve werking, de integratie van kunst in het dagelijkse leven van de bewoners en het enthousiasme van de medewerkers.

De bewoners van De Liberteyt haalden al meermaals de krantenkoppen met opmerkelijke creatieve initiatieven, zoals een expo in het S.M.A.K. met bejaardentechno en foto's vanop een sterfbed, of een tentoonstelling in hun tuin waarbij er meer dan 300 'combinaisons' werden uitgehangen. Laatste wapenfeit was een expo die het hele woonzorgcentrum inpalmde.

Die expo krijgt trouwens een vervolg met een eenmalige theatervoorstelling in De Centrale op vrijdag 15 mei om 15 uur, een totaalspektakel met dans en improvisatie waarin de bewoners verkennen wat het betekent om in een woonzorgcentrum te leven.

Ook MSOC in de prijzen

Het MSOC (Medisch Sociaal Opvangcentrum) in het Prinsenhof behaalde een tweede plaats in de categorie ‘Andere Zorginstellingen’. In dat centrum kunnen mensen die langdurig illegale middelen gebruiken terecht voor hulpverlening. Het MSOC werd geprezen voor zijn laagdrempelige aanpak.

Een prachtige erkenning voor de teams die elke dag opnieuw het verschil maken - voor bewoners, bezoekers, families én collega’s. Een oprechte dank je wel en proficiat aan alle medewerkers.

Astrid De Bruycker, schepen van Ouderenbeleid en Gezondheid