Elektrische auto’s als batterij voor de buurt
Pilootproject COPPER onderzoekt hoe we deelwagens via slim laden en V2G-technologie kunnen inzetten als buurtbatterij
Op het Spaanskasteelplein in de Machariuswijk staat het eerste V2G-laadeiland van Gent. In dit pilootproject onderzoekt Stad Gent samen met tal van partners hoe elektrische wagens niet alleen energie verbruiken, maar ook kunnen teruggeven aan het net. Zo wordt het elektriciteitsnet slimmer, stabieler en klaar voor de toekomst.
Slim laden en energie delen
We rijden meer elektrisch, verwarmen met warmtepompen en wekken stroom op via zonnepanelen. Kortweg, we gebruiken steeds meer elektriciteit en dat zet het elektriciteitsnet onder druk.
Met het COPPER-project onderzoekt de Stad Gent hoe we dat net beter kunnen ontlasten. Daarom werkt het laadeiland met twee technologieën: slim laden en Vehicle-to-Grid (V2G).
- Slim laden zorgt ervoor dat je wagen vooral oplaadt wanneer er veel energie beschikbaar is of wanneer stroom goedkoper is.
- V2G gaat een stap verder: via deze technologie kunnen voertuigen ook elektriciteit teruggeven aan het net.
Op drukke momenten gebruiken we dus energie van de autobatterijen. Wanneer er opnieuw voldoende energie is, laden de wagens weer op. Zo kan een elektrische wagen werken als batterij voor de buurt.
Omdat de V2G-technologie door technische en fiscale redenen nog niet toepasbaar is in Vlaanderen, wordt die technologie hier getest met twee elektrische deelwagens. De inzichten uit het project helpen de stad en andere steden om in de toekomst slimmer om te gaan met energie en infrastructuur.
Meer weten?
Lees er alles over op onze websiteWat levert het proefproject jou op?
Door het laadeiland actief te gebruiken help je ons meer inzichten krijgen over een flexibel en betrouwbaar energiesysteem van de toekomst. Aarzel dus niet om een van de deelwagens te huren via het platform Mobilize Share. Of laad je elektrische wagen op aan een van de 6 andere laadpunten op het eiland. Dat kan trouwens aan een goedkoper tarief dan elders in de stad omdat het laden slim wordt aangestuurd en iets trager verloopt dan aan een klassieke laadpaal. Laden kan met een laadpas of via een QR-code.
Pilootproject tot zomer 2027
Het V2G-laadeiland maakt deel uit van het Europese Interreg North Sea-project COPPER en is een samenwerking tussen Stad Gent, Universiteit Gent, Fluvius, TotalEnergies, We Drive Solar en Mobilize Share.
Het pilootproject loopt tot 30 juni 2027, daarna wordt het laadeiland weggehaald en komen de parkeerplaatsen terug.